wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » Poradniki dla rodziców » Kiedy szkoła jest problemem. Wsparcie dla rodziców i dzieci, nowe podejście do nauki.
Kategorie
Kontakt
  • Incar
    Kmicica 4c / 9
    92-433 Łódź, Poland
    tel: +48 42 670 10 62
    tel: +48 501 74 74 44
    NIP: 725-002-47-90
  • E-mail:biuro@nakina.pl
  • Telefon+48 42 670 10 62
    +48 501 74 74 44
  • Godziny działania sklepuponiedziałek- piątek 12.00 - 16.00 Monday Friday 12.00 - 16.00
kiedy szkoła jest problemem

Kiedy szkoła jest problemem. Wsparcie dla rodziców i dzieci, nowe podejście do nauki.

Dostępność: Aktualnie niedostępny

Czas wysyłki: 24 godziny

Koszt wysyłki: od 8,50 zł

Stan magazynowy:

Cena: 35,00 zł

Produkt niedostępny

dodaj do schowka

  • Opis produktu
  • Recenzje produktu (0)

Kiedy szkoła jest problemem
Książka dla rodziców, których dzieci niezbyt dobrze czują się w szkole – nie mają chęci do nauki, odrabiania prac domowych, dostają niskie oceny czy skarżą się na trudności w relacjach z kolegami lub nauczycielami.
Dotyczy dzieci w wieku od 6 lat wzwyż

kiedy szkoła jest problemem

Książka dostarcza dorosłym konkretnych wskazówek i daje narzędzia, które pomogą im wspierać młodych ludzi w nauce i lepszym radzeniu sobie z wyzwaniami szkolnymi.

Dzięki lekturze rodzice:

  • zyskają jasność, czym w ogóle jest proces nauki i dlaczego szkoła nie budzi takiej pasji do poznawania świata, jaką ich dzieci miały, gdy były małe,
  • zrozumieją, jakie są źródła szkolnych trudności i że prawie na pewno nie jest to brak zdolności czy możliwości ich dziecka,
  • otrzymają naukowe dowody na to, że nie warto tak bardzo przejmować się wynikami w szkole,
  • dostaną proste narzędzia i propozycje działań, które mogą podjąć, by pomóc dziecku w konkretnym problemie szkolnym.
“Kiedy szkoła jest problemem” to książka dla rodziców, którzy są gotowi przełamać schemat i spojrzeć na edukację ich dzieci z zupełnie nowej perspektywy!
Spędzamy w szkole ogromną większość dzieciństwa i znaczną część dorastania. Wydawałoby się, że powinniśmy o uczeniu się wiedzieć wszystko. Ale czy tak jest? Jak uczy się mózg? Czego właściwie się uczy? Jakie warunki najlepiej sprzyjają temu procesowi?
Szkoła nie nadąża za współczesną wiedzą o uczeniu się, my za to możemy, wykonując tym samym milowy krok w postrzeganiu szkoły, ucznia i jego potencjalnych trudności. Dlatego zaczynamy od informacji kluczowych do rozumienia procesu uczenia się, a o których rzadko się mówi.

Do szkoły chodzi całe dziecko, nie tylko jego mózg.

Uczenie się zachodzi w układzie nerwowym, czyli przede wszystkim w mózgu. Ten jest jednak organem znacznie bardziej złożonym, niż na co dzień uwzględnia to szkoła. W mózgu wszystko się ze sobą łączy: nie istnieje coś takiego, jak czysta wiedza lub uczenie się, które przebiega tylko w strukturach wiedzy i umiejętności intelektualnych. Nie ma zresztą takich struktur! Nie ma jednej części mózgu, która odpowiada za uczenie się. W każdej sekundzie naszego życia mózg zarządza skomplikowanym systemem, jakim jest ludzki organizm. Oznacza to, że w czasie, kiedy dziecko przyswaja tabliczkę mnożenia, jego mózg zajmuje się równocześnie funkcjami fizjologicznymi (ciepło/zimno, jeść lub trawić, zostać, walczyć czy uciekać…), utrzymywaniem równowagi wszystkich funkcji organizmu, rozpoznawaniem potrzeb, nadawaniem sensu temu, co się dzieje i wieloma innymi rzeczami. Uczeń jest spokojny, zrelaksowany, pobudzony lub zaniepokojony. Głodny lub najedzony. Zaciekawiony lub znudzony. Czuje się bezpiecznie lub nie, myśli o zadaniu albo odlicza minuty do przerwy, nie mogąc doczekać się zabawy z kolegami. Jego nastrój (i gotowość do nauki) zależy od wielu czynników: od tego, jakie ma relacje z najbliższymi, jak spędził poranek, czy czuje się wystarczająco kompetentny, żeby poradzić sobie z tym, czego się od niego oczekuje, czy lubi nauczyciela i czuje się z nim bezpiecznie, jakie jest jego samopoczucie fizyczne (wyspany, wypoczęty, zdrowy, najedzony), wreszcie od tego, czy i jaki widzi sens w rozwiązywaniu zadań. To właśnie mam na myśli, mówiąc, że do szkoły chodzi całe dziecko, a nie tylko jego mózg: jego ciało, emocje, relacje z innymi są w szkole tak samo obecne i równie ważne, jak jego zdolność do myślenia i zapamiętywania.
Wchodząc w rolę ucznia, nie zapomina ono o pozostałych obszarach swojego życia, tak samo jak my, idąc do pracy, nie przestajemy być ludźmi, którzy muszą jeść, pić, którzy martwią się o swoje związki i troszczą się o różne obszary swojego życia.
Biorąc pod uwagę całość doświadczenia dziecka, angażując w proces uczenia się jego ciało, emocje, relacje i naturalne tendencje do podejmowania tych działań, które mają dla niego sens, działamy w zgodzie z tym, jak uczy się mózg. To obraz tego, co dzieje się w naszym wnętrzu, a co przekłada się na zachowania, które obserwujemy z zewnątrz.
Patrząc na siedzącego w ławce szkolnej ucznia rozwiązującego zadanie w zeszycie, widzimy najczęściej dziecko, które z większym lub mniejszym powodzeniem wykonuje polecenie nauczyciela. To, czego nie widzimy na pierwszy rzut oka, ma jednak fundamentalny wpływ na tę sytuację

Bycie uczniem to tylko jedna z ról w życiu.

Emocje, potrzeby i umiejętności dziecka to nie wszystko. Za plecami każdego ucznia możemy sobie wyobrazić większe lub mniejsze grono znaczących osób, które go otaczają i mają ogromny wpływ na jego codzienne funkcjonowanie. Mama, tata, rodzeństwo, ukochani dziadkowie, koledzy i koleżanki, wreszcie nauczyciele…
Człowiek jest istotą społeczną, co oznacza, że jego miejsce w sieci relacji międzyludzkich ma największe znaczenie dla przetrwania! Świadomość tej zależności z trudem i powoli toruje sobie drogę do szkół, w których, owszem, podkreśla się znaczenie dobrych relacji między dziećmi a dorosłymi, ale wciąż mają one drugorzędne znaczenie względem nauki. Dziecko w szkole jest widziane przede wszystkim jako uczeń, nie przestaje jednak być jednocześnie synem, córką, kolegą, koleżanką, wnuczką, wnukiem, dziewczynką lub chłopcem…
Krótko mówiąc – człowiekiem, który pozostaje w jakiejś relacji z innymi ludźmi, co ma na niego kolosalny wpływ. Mózg człowieka jest bowiem nastawiony na bycie w relacjach, doświadczanie przynależności.
Możemy się zastanawiać, w jaki sposób relacje wpływają na to, jak dziecko sobie radzi w szkole. To ważne pytanie. Rzadziej przychodzi nam do głowy, by zapytać, jak szkoła wpływa na jego więź z najbliższymi. Tymczasem współczesna wiedza na temat psychologii i neurobiologii człowieka wskazuje, że to, jak radzimy sobie w życiu, zależy w znacznie większym stopniu od tego, jakie stosunki panowały w naszym domu rodzinnym, niż od tego, jak radziliśmy sobie w szkole.
Dlatego mówiąc o dziecku w szkole i o kontaktach szkoła–dom, na pierwszym miejscu stawiamy relację rodzic–dziecko. Cokolwiek wydarza się w szkole, to dom jest miejscem, w którym dziecko znajduje siłę do tego, by żyć, kochać, rozwijać się, osiągać cele. Warto szukać sposobu na to, żeby życie domowe ułatwiało mu funkcjonowanie w szkole, ale też na to, by szkoła nie wpływała negatywnie na atmosferę w domu i relacje między domownikami.

kiedy szkoła jest problemem


Nie da się zmusić mózgu, żeby się uczył.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu nauczyciele w większości koncentrowali się na tym, by przekazać uczniom określone informacje. To, czy uczniowie je przyswoją i w jakim stopniu, zależało wyłącznie od nich samych.
Wraz z upowszechnianiem się wiedzy o tym, jak uczy się mózg, coraz większy nacisk zaczęto kłaść na sposoby i metody przekazywania wiedzy – wiemy bowiem, że kontekst ma kolosalny wpływ na to, jak się uczymy.
Dzisiaj jasne jest, że:
  • wiedza podana w atrakcyjny sposób jest łatwiej zapamiętywana,
  • uczeń chętniej uczy się tego, co bliższe codziennemu życiu,
  • aby się czegoś nauczyć, trzeba mieć do tego motywację.
W wielu szkołach wciąż najczęściej wzmacnia się głównie motywację zewnętrzną, nagradzając dobrymi ocenami lub punktami za zdobywanie kolejnych umiejętności. Łatwo jednak zobaczyć, że dzieci są wówczas zmotywowane nie do tego, żeby się czegoś nauczyć, a do tego żeby zdobyć oceny lub punkty.
Mózg jest natomiast bardzo ekonomicznym narządem: jeśli jakieś informacje zostały zapamiętane nie dlatego, że są potrzebne do przeżycia lub przyjemne same w sobie, a po to, by zdobyć ocenę, punkty, nagrodę, klasyfikuje je jako „nieprzydatne” tuż po uzyskaniu gratyfikacji.
„Zakuć, zdać, zapomnieć” – sposób znany nam dobrze z naszych lat szkolnych wciąż działa. Nasuwa się pytanie o sensowność i celowość takiego uczenia się.
Nauczyciel ma wpływ na to, jak zorganizuje proces uczenia się. Ma wpływ na to, jakich sposobów użyje, by odwołać się do motywacji dziecka. Ma wpływ na to, kiedy, jak i jakie informacje przekaże uczniowi. Jednak to, co najważniejsze, dzieje się poza jego zasięgiem. Cud uczenia się zachodzi bowiem wewnątrz umysłu ucznia. Tam nauczyciel nie ma dostępu. Można stać nad dzieckiem, mówić do niego, nakłaniać je do mówienia, czytania lub pisania, nie da się jednak włożyć mu wiedzy do głowy. Być może odczuwaliście to nieraz, próbując „przerobić” ze swoim dzieckiem jakiś trudny materiał ze szkoły. Dopiero kiedy porzucimy przekonanie, że da się kogoś zmusić do nauki („wbić” coś do głowy), pojawi się przestrzeń na pytania (i odpowiedzi), jak rzeczywiście wspierać dziecko, które się uczy.

Katarzyna Mitschke — pedagog, polonistka, trenerka komunikacji. Pracuje z dziećmi w różnym wieku, w szkole i poza nią. Współtworzyła jedną z pierwszych szkół demokratycznych w Polsce. Od kilkunastu lat doskonali sztukę uważnego, empatycznego towarzyszenia dzieciom i dorosłym. Prowadzi konsultacje indywidualne oraz warsztaty dla rodziców i pedagogów, pisze o edukacji i komunikacji. Pomaga rozwiązywać konflikty, podejmować decyzje dotyczące edukacji, wspiera rodziców w budowaniu relacji bez kar i nagród oraz w komunikacji opartej na potrzebach.

Spis treści

1. Zrozumieć dziecko

Do szkoły chodzi całe dziecko, nie tylko jego mózg
Bycie uczniem to tylko jedna z ról w życiu
Każde zachowanie dziecka ma sens, nie zawsze związany z nauką
Nie da się zmusić mózgu, żeby się uczył
Szkoła uczy nie tylko tego, co jest w programie
Szkoła uczy nie tylko wiedzy, ale też umiejętności i postaw
Dziecko w szkole nie przygotowuje się do życia, tylko żyje
Nauka trwa przez całe życie
Sukces szkolny nie gwarantuje sukcesu w życiu
Uczymy się cały czas!


2. Co to znaczy, że człowiek się uczy?

„Czy moje dziecko dobrze się uczy?”
Czym jest uczenie się?
Dlaczego się uczymy? Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
Kilka wniosków ważnych dla nauki szkolnej
Czego uczy nas szkoła, a co nie służy nam w dorosłym życiu
Czego zazwyczaj nie uczy nas szkoła, a jest niezbędne w dorosłym życiu?

 

3. Od czego zależą wyniki szkolne dziecka?

Przekonania na temat wyników szkolnych
O czym myślimy, kiedy mówimy o wynikach szkolnych?
Co faktycznie wpływa na wyniki szkolne dziecka?

4. Rola rodzica w edukacji dziecka

Podejmowanie decyzji a wpływ
Na co rodzic ma realny wpływ w edukacji swojego dziecka?
Od decydowania za dziecko do współdecydowania
Uwolnić się od przeszłości
Pytania pomocne w określeniu roli rodzica i dziecka w kontekście edukacji

 

5. Pierwsza pomoc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach szkolnych

Źródła trudnych sytuacji związanych z edukacją
Pierwsza pomoc — jak sobie radzić, kiedy pojawia się problem

6. Wsparcie dziecka w konkretnych wyzwaniach szkolnych

Dziecko ma trudności ze zrozumieniem materiału
Dziecko nudzi się na lekcjach
Dziecko ma niskie oceny
Dziecko nie chce się uczyć
Obawa, że dziecko nie przygotuje się do egzaminów
Dziecko stresuje się szkołą, nie chce do niej chodzić
Dziecko weszło w konflikt z nauczycielem
Dziecko w roli ucznia

7. Dziecko wśród kolegów

Dziecko uczy się fundamentalnych umiejętności poprzez relacje
Kiedy warto poświęcić szczególną uwagę tematowi relacji dziecka z innymi dziećmi
Co można zrobić, kiedy dziecku jest trudno w relacjach z kolegami?
Kiedy dziecko jest wykluczane z grupy
Przemoc, agresja między dziećmi
Relacje są ważne!

8. Jak szkoła wpływa na życie rodziny

Szkoła a relacje w domu
Czas szkoły, czas bez szkoły
Rodzic w szkole

9. Zakończenie

Poznaj swoje dziecko by towarzyszyć mu w nauce !!!

Autor: Katarzyna Mitschke

Wydawnictwo: Natuli

EAN: 9788366057067

Format książki: 20,5x14

Okładka: miękka

Ilość stron: 202

Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.


Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu